Chopard IWC TAG Heuer Roger Dubuis Omega PIAGET Harry Winston Panerai
IWC BIG PILOT'S WATCH EDITION „LE PETIT PRINCE
IWC BIG PILOT

Dnes se podíváme se, jak se hodinářům ze Schaffhausenu podařilo obstát ve snaze stvořit moderní hodinky inspirované modelem z roku 1940.


ČITELNOST
Plně v souladu s požadavky kladenými na letecké hodinky tu byl zvolen vysoký kontrast bílé barvy ruček a znaků na číselníku s tmavým podkladem. Ten sice není tradičně černý, ale „půlnočně“ modrý v rámci odkazu Malého prince, který IWC již několik let rozvíjí. Za denního světla je odečet údajů vynikající. V noci umožňuje orientaci světélkování výplní hodinové a minutové ručky a znaků na pozici 3, 6, 9 a 12. Přitom pozici 12 zdůrazňuje světélkující trojúhelník/ šipka. Základním předpokladem vynikající čitelnosti je velký průměr hodinek, který dosahuje 46 mm. I lidé s mírně slabším zrakem dobře přečtou dostatečně velký údaj data v měsíci. Rušivé odlesky jsou omezeny jak mírným vyklenutím safírového skla tak i jeho oboustrannou antireflexní úpravou. Ke sklu je dlužno dodat i to, že ho firma zabezpečuje u všech svých leteckých hodinek proti „vysátí“ podtlakem.

OVLÁDÁNÍ
Hodinky vystačí s jediným ovladačem - s korunkou. Jak již bylo uvedeno, ta je tu nezvykle velká a výrazně rádlovaná. To vše a navíc i razantní zkosení směrem k pouzdru zaručovalo pilotům z pionýrských dob létání ovládání hodinek v rukavicích. Dnešní nároky na vodotěsnost přiměly návrháře v IWC zkonstruovat korunku jako šroubovací. Pokud ji chce majitel hodinek použít, musí ji nejprve sešroubovat se závitu na těsnící trubičce/krčku pouzdra. V první poloze se pak otáčením korunky ve směru pohybu hodinových ručiček natahuje pero. Jde to lehce a jen po pár otočeních se dosáhne nátahu pera na týden chodu. Ve druhé povytažené pozici korunky lze otáčením proti směru pohybu hodinových ručiček zrychleně přesouvat údaj data v měsíci. Třetí vysunutá poloha korunky znamená dvě funkce. Jednak v ní můžeme nařídit pozici ruček a druhak se zastaví chod stroje a tím i pohyb centrální sekundové ručky. Protože opětovným zasunutím korunky se chod stroje obnoví a sekundová ručka rozběhne, dá se tak sladit chod hodinek se správným časem na sekundu přesně

KOMFORT NOŠENÍ
Původně byly letecké hodinky skutečným a nepostradatelným pomocníkem a pracovním nástrojem pilota. Tomu odpovídá i jejich provedení. Velké rozměry zaručující čitelnost, masivnost, velká a snadno uchopitelná korunka a pevný a dostatečně dlouhý řemínek… Mnohé tyto atributy přejímají i hodinky Ref. 5009. Z toho pak vyplývají jak výhody, tak i nevýhody. Původní letecké hodinky mívaly řemen s tradiční provlékací sponou s trnem. Často jeho délka dovolovala i připnutí přes rukáv letecké bundy nebo přes manžetu rukavice. Dnešní pásek je těm původním podobný vzhledem i materiálem. Sponu s trnem však nahradila pohodlněji zapínatelná a pásek šetřící dvoučlenná spona překlápěcí. Zůstala
nadměrná velikost i obrovská korunka. Osobně jsem se nejvíce obával, že mi při nošení bude vadit velká korunka, ale ukázalo se, že pokud si hodinky připínám, jak se má, tedy až nad zápěstní kloub, velká korunka nepřekáží. Nevadila mi ani značná hmotnost hodinek – 150 gramů. Chvíli jsem si ale zvykal na hrany tvrdého pásku.

STROJ
Firma IWC pro rodinu hodinek Le petit princ používá vlastní kalibr 51111 z řady 50000. Tento stroj poskytuje rezervu chodu sedm dnů. Je řízený glucydurovou setrvačkou s Breguetovým vláskem vyvažovanou proříznutými kotoučky/ rolnami a precizně regulovanou změnou poloměru setrvačnosti pomocí čtyř šroubků. Zásobu energie doplňuje samonátah Pellatova patentu s vačkovým měničem. Proti negativním účinkům magnetických polí je stroj chráněn pouzdérkem z magneticky měkké oceli. To pro něj vytváří efekt Faradayovy klece a nedovolí, aby chod hodinek byl narušen zmagnetizováním jeho citlivých částí.

KVALITA CHODU
Měl jsem možnost hodinky používat a zkoušet tři týdny, takže jsem se mohl přesvědčit o kvalitách a přesnosti stroje, výkonnosti samonátahu i pohodlnosti nošení a čitelnosti za různých podmínek. Jak ukazuje tabulka, zkoušel jsem chod odkládáním hodinek do základních poloh a za podmínek, které se blíží testování chronometrů v institutu COSC. Pro zkoušení v polohách jsem hodinky kontroloval vždy večer v jednadvacet hodin a dotáhl je pak až do povolení kluzné uzdy. Jako zdroj přesného času mi sloužil digitální budík řízený DCF. Nejpřirozenější bylo zkoušení přesnosti chodu při nošení na ruce. Denní odchylka nepřekročila + 3 nebo + 2 sekundy. Roli hrálo, jestli jsem hodinky „nesundal z ruky“ nebo je na noc odložil do polohy korunkou vpravo. Pak byla jejich odchylka +1 s nebo dokonce 0 s. Pokud byly hodinky upnuty na čtyřiadvacet hodin do „natahovače“, který pracoval v režimu jedna hodina otáčení/dvě hodiny klid, neodchýlili se ani o sekundu. Ve výsledcích vidíme, že tyto hodinky chodí s velmi pěknou přesností, a pokud by se firma IWC rozhodla nenechat je testovat institutem COSC, stačilo by jen málo a obstály by.

ZÁVĚREM
Kdo je pilot nebo alespoň fanda do letectví, bude těžko odolávat tak krásným a tak typicky leteckým hodinkám s přidanou hodnotou poetiky Antoine de Saint-Exupéryho a jeho Malého prince.

ZÁSADNÍ +
Nezaměnitelný letecký styl

ZÁSADNÍ –



IWC BIG PILOT'S WATCH EDITION „LE PETIT PRINCE“ REFERENCE IW500916

POUZDRO A UKAZATEL
Průměr 46 mm, výška 16 mm, hmotnost 150 g. Nekorodující ocel, konvexní safírové sklo s oboustrannou antireflexní úpravou a zajištěním proti vysátí podtlakem, odolnost proti magnetickému poli, vodotěsnost 6 barů, šroubovací korunka, pásek z hnědé teletiny s překlápěcí sponou.

ČÍSELNÍK
Číselník v půlnoční modři s ukazatelem hodin, minut a centrální sekundovou ručkou, zobrazením rezervy chodu a datumem.

STROJEK
Mechanický strojek kalibru 51111 osazený 42 kameny s Pellatonovým samonátahem, sedmidenním chodem, ukazatelem rezervy nátahu a jednoduchým datem

CENA
383 600 Kč


Text: Jaromír Ondráček – hodinářské učiliště Jihlava | Foto: Martin Mašín