Chopard IWC TAG Heuer Roger Dubuis Omega PIAGET Harry Winston Panerai
Marc Newson
Marc Newson

Vaše první spolupráce se značkou Jaeger-LeCoultre se datuje do roku 2008, kdy jste navrhl Atmos 561. Jaká byla?

Byl jsem nadšen, že mě požádali, abych navrhl model Atmos, protože jsou to hodiny, které jsem miloval od brzkého dospívání, kdy jsem je poprvé spatřil. Byla to velice naplňující zkušenost, navrhovat model pro značku Jaeger-LeCoultre, a ještě takový, k němuž mám od mládí obrovský respekt.


Co vás na hodinách Atmos tak přitahovalo, že jste se rozhodl připravit jejich nový design?

Hodiny Atmos pro mě představují složitý a kouzelný předmět, zdánlivě je pohání perpetum mobile nebo něco, co se mu neobyčejně podobá, a k tomu, aby fungovaly, potřebují stálé prostředí. Je to, jako by to byla živá věc – máte pocit, jako by cítily vaši přítomnost, což mě zvláštním způsobem uklidňuje. Líbí se mi, že model Atmos je zcela anachronický: je dnes stejně moderní, jako vždycky byl, a nikdo zatím nedokázal zlepšit nebo upravit jeho základní technické funkce. Líbí se mi způsob, jímž společnost jako Jaeger-LeCoultre takový předmět nadále prosazuje.

 

Chtěl jste tímto novým designem vyjádřit něco konkrétního? A čím se liší od vašeho předchozího designu?

Dobrý design byl vždy o navrhování věcí, které odolají zkoušce času… neprozradí své stáří… vyjadřují kvalitu a nadčasovost. To se nezměnilo – obzvlášť vzhledem k tomu, že to dnes vypadá, jako bychom žili ve světě na jedno použití. Předměty, jako je Atmos, nejsou na jedno použití, ale mají svou hodnotu, jsou to předměty, s nimiž budou lidi spojovat jedinečná citová pouta, předměty, které se stanou součástí jejich životů. Předměty, které jsou dílem značky Jaeger-LeCoultre tímto testem snadno procházejí a vytvářejí hodnotu a historii, které bude hýčkat ještě mnoho dalších generací.

Nový model Atmos je předmět, u kterého doufám, že je jak moderní, tak vhodně komunikuje hodnoty značky Jaeger-LeCoultre. Je pro mě velice důležité respektovat a integrovat DNA značky, s níž pracuji, je potřeba, aby byla v designu patrná. Nejde o to, vynalézt znovu kolo, ale respektovat DNA značky. Bylo nutné, aby měl nový model Atmos nějaký charakter, aby se odlišoval a oslovil novou cílovou skupinu.

Co pro vás znamená „design“?

Dobrý design je… to prostě poznáte, když ho uvidíte. Jde o vytváření předmětů, které neprozradí svůj věk. Jde o inteligentní vyřešení problému, s porozuměním a po prozkoumání materiálů i vědy. Dobrý design je hlavně o tom vědět, kdy přestat.

Jak byste popsal svůj vztah s časem?

No – rozhodně ho nikdy nemám dost…

Ale myslím, že plynutí nebo měření času mě vždycky fascinovalo. Hodiny mi připadaly jako kouzelný předmět – do jehož sféry se schová celý vesmír.